Nieuws

16 May 2016

Verslag van Ayla

Zondag:

We kwamen om 11:30 (nederlandse tijd 10:30) aan waar we moesten zijn!

We werden opgehaald door de gastgezinnen en gingen met hun mee naar hun huis, de wegen zijn hier best eng er zijn allemaal gaten en stenen!!! Ze hebben hier als wc een gat in de grond en dat is het, sommige huizen zijn even groot als onze woonkamers! Er lopem allemaal zwerf katten en honden!  En het is best wel lastig om met ze te praten! De meeste ouders spreken geen Engels en sommige kinderen niet zo goed, maar ze proberen het wel!!

Maandag:

We gingen naar school en het was zo indrukwekkend mooi!!! Vooral het uizicht en het landschap was prachtig! We gingen de presentaties doen en dat was heel spannend maar wel leuk!! We gingen nog allemaal dingen doem en toen naar huis en eten, maar in de avond kwamen we allemaal bij elkaar en gingen we praten!

Dinsdag:

We gingen best wel vroeg met de bus naar een heeeeeel groot soort park/bos we gingen allemaal monumenten en begraafplaatsen voor de soldaten bekijken, het was zooo indrukkwekkend en bijzonder dat je er gewoon stil van werd. Vervolgens gingen we naar een museum met verschillende kamers waar we steeds filmpjes te zien kregen over de strijd van de eerste wereldoorlog met zelfs een 3 D filmpje. Daarna gingen we ergens lunchen en daar achter was een soort strand, dat was zooo mooi het was een blauwe zee!! Vervolgens gingen we naar een Bazaar en konden we allemaal dingetjes kopen!  Nu (dinsdag 19:05) (nederlandse tijd 18:05) gaan we weer eten als het goed is gaan we gezamelijk eten!!!

Woensdag:

We moeten alweer vroeg ons bed uit om vervolgens naar de bus te gaan. Met de bus gingen we naar de universiteit en kregen we een lezing sociaal gedrag. Na de universtiteit gingen we ergens lunchen en daarna naar de kaasfabriek!!! Het was een erg kleine kaasfabriek maar bijzonder om te zien. Daarna gingen we terug naar school en kregen we een dans en muziek optreden het was erg bijzonder om het te zien en te horen!!! Vervolgens was de school afgelopen en gingen we naar een soort tuin en daar gingen we iets eten en drinken, daarna gingen we ook nog naar een soort park het was daar erg mooi!!!!

Donderdag:

Het was niet een heel drukke dag, we gingen naar een soort viering en daar werden speeches gehouden er werdt gedanst, ze hijsde de vlag op en zongen het volkslied! Er was veel muziek en er werdt veel gedansd!! Dat duurde niet heel lang daarna gingen de meeste naar het winkelcentrum en de bazaar, we gingen ook naar een kinder boerderij dat was zo bijzonder om te zien dat dieren die bij ons loslopen daar in kleine hokken zitten!!!

Vrijdag:

We moesten al vroeg in de bus ziten om naar een soort buitenmuseum te gaan (Troie) daar vertelde ze het verhaal achter het paard en lieten ze dingen zien die gebruikt waren voor de verovering!!! Daarna gingen we met de bus naar een plek waar we gingen lunchen!! We moesten de berg aflopen want het was te gevaarlijk met de bus, toen is Ayla (ik dus) erg hard gevalen (geen idee wat er gebeurd was)!! Ik ben toen verder gaan hinkelen naar beneden waar we gingen lunchen, het was daar zo mooi er waren allemaa rotsen waar je op kon zitten en de zee was heel mooi blauw!!! We moesten de berg weer op om naar de bus te gaan, iedereen ging lopen en Ayla (ik) ging op de schouders van meneer van Diggele en Mert omdat ik niet naar boven kon lopen! Daarna zijn we nog naar een plek gegaan waar allemaal kraampjes stonden en dan kon je helemaal naar boven de berg op lopen. Toen we daar geweest waren gingen we naar het strand, dat was super leuk!!! Alleen op de meeste stranden hier heb je geen zand maar steentjes! Vervolgens gingen we weer terug naar ons huis, maar we gingen eerst afscheid nemen van de leerlingen van Spaans Baskenland omdat zij morgen (zaterdag) alweer naar hun land vertrekken.

Ayla

Op vrijdag is het gezelschap dus naar Troje geweest. Het staat niet voor 100% vast dat de ruïnes ook werkelijk van het stadje Troje zijn, maar zolang het tegendeel niet is bewezen blijft iedereen aannemen dat dit het oude Troje is. Bij een replica van 'het paard van Troje' is de hele groep op de foto gezet. Elders in het plaatsje Canakkale waar de groep verblijft is ook het paard te zien dat in de film Troy gebruikt is waarin Brad Pitt de hoofdrol speelt.

Paard van Troje

Canakkale

Hier zitten ze dus. In Canakkale, aan de westkust in Turkije. Zondag 22 mei vertrekt het gezelschap om 05:00 uur(!) met de bus richting Istanbul. Zondagavond om 21:15 uur is iedereen weer in Rotterdam.

Paard van Troje uit de film.

Meneer van Diggele bij het paard van Troje dat in de speelfilm is gebruikt. Het staat vlakbij het hotel waar de docenten verblijven.

Meneer van Diggele bij het Paard van Troje uit de film met Brad Pitt

Terugreis op zondag 22 mei 2016

Vanmorgen (zondag) is de bus om 05:00 uur vertrokken vanuit Canakkale naar Istanbul. Na een busreis van vijf en een half uur is het gezelschap aangekomen op de luchthaven in Istanbul. Het is dan 11:00 uur. Het vliegtuig vertrekt pas om 18:00 uur (Nederlandse tijd) dus ze moeten een uurtje of zeven(!) wachten op het vliegtuig. En dat is heeeeeeel lang. En wat doe je al die tijd? Appen .... appen ..... appen ...... en misschien nog een beetje appen ...... Oh ja en lunchen!

Om 17:50 uur Nederlandse tijd is het gezelschap vertrokken en om 21:05 uur komen ze aan op Rotterdam Airport. Vlucht TK1431 van Turkish Airlines.
Vertrokken om 18:40uur (Turkse tijd). Aankomst 21:05 uur Rotterdam.

Foto's Airport Istanbul

Prettige vlucht en een veilige landing!!!